Als je een website hebt, is online marketing een interessant middel om je zichtbaarheid op het internet te vergroten. Online marketing zorgt er namelijk voor dat je sneller wordt gevonden in zoekmachines (via SEO en SEA), dat je meer volgers en interacties krijgt op social media, en dat je je doelgroep effectief bereikt. Past online marketing bij jou? En hoe ga je ermee van start? Dat lees je in dit artikel.
Wanneer is online marketing interessant?
Online marketing is eigenlijk voor iedereen nuttig, maar het is vooral interessant als je:
✅ Ondernemer bent en meer klanten wil bereiken;
✅ Een webshop runt en meer verkeer wil genereren;
✅ Diensten aanbiedt en nieuwe leads zoekt;
✅ Creatief professional bent met een eigen website;
✅ Evenementen organiseert;
✅ Op zoek bent naar nieuwe medewerkers.
Twijfel je of online marketing wel nodig is voor jouw bedrijf? Als je voornamelijk lokaal werkt – zoals bij een dorpscafé – hoef je niet per se te focussen op landelijke groei. Hier biedt lokale online marketing, zoals Local SEO, uitkomst.
Hoe start je met online marketing?
Heb je een klein bedrijf en ga je voor het eerst aan de slag met online marketing? Dan kun je het beste beginnen met SEO, content en organische social media.
SEO
SEO is een manier om (gratis) hoger in de organische resultaten van een zoekmachine zoals Google te komen. Het omvat de drie SEO-pijlers: content, autoriteit en techniek. In het begin is het het beste om je te focussen op content en autoriteit. Autoriteit bouw je in dit geval op door middel van je content. Maar voordat je met content aan de slag gaat, moet je eerst weten waar die content over moet gaan. Daarom is het belangrijk een doelgroeponderzoek te doen. Ontdek wie naar jouw producten en diensten op zoek is en wat zij dan precies opzoeken. Dit laatste doe je aan de hand van een zoekwoordonderzoek. Je kunt hiervoor een tool aanschaffen, maar het makkelijkste is om je eigen dienst te Googelen (bijvoorbeeld ‘fietsonderdelen’ en in de zoekbalk te kijken welke zoekwoorden nog meer populair zijn. Ook kun je naar het ‘meer om te vragen’ gedeelte van de zoekresultatenpagina kijken.
Content
Weet je wie je doelgroep is en wat zij precies opzoeken, dan kun je aan de hand daarvan content gaan schrijven. Goede content is relevant voor je doelgroep, blijft on-topic en bevat een aantal keren het hoofdzoekwoord, bijvoorbeeld ‘fietsonderdelen webshop’. Plaats regelmatig relevante content – bijvoorbeeld door middel van blogs – om meer organisch verkeer naar je website te trekken.
Social media
Een aanwezigheid op social media is goed voor ieder bedrijf. Vraag vaste klanten om je te volgen op platforms zoals Instagram, Facebook en TikTok. Post regelmatig leuke en relevante informatie en reageer op de reacties die je volgers achterlaten. Probeer ook zoekwoorden in je organische social media content te verwerken, bijvoorbeeld in de caption van een TikTok-video.
Hoe neem je de volgende stap naar online succes?
Als je bedrijf groeit, kan een online marketingbureau je helpen om je strategie naar een hoger niveau te tillen. Een specialist – zoals Semwerkt in Hoorn – ondersteunt je bij technische SEO, online advertenties, e-mailcampagnes en meer. Wil je professionele hulp bij het vergroten van je online zichtbaarheid? Neem dan contact op met een ervaren bureau en ontdek de mogelijkheden.