Heb jij wel eens nagedacht over het starten van je eigen online winkel? Een WooCommerce webshop maken met Combell klinkt misschien als een lastig karwei, maar als je de juiste stappen volgt kan het echt een fluitje van een cent zijn. WooCommerce biedt alles wat je nodig hebt om een online winkel te starten zonder dat je al te veel technische dingen hoeft te begrijpen. Van het kiezen van hosting tot het beheren van producten, alles kan op een eenvoudige manier worden afgehandeld. Nog steeds geïnteresseerd? Lees dan gauw verder!
Kies de juiste hosting: altijd bereikbaar zijn is belangrijk
Een van de eerste dingen waar je over na moet denken bij het opzetten van een WooCommerce webshop is het kiezen van de juiste hosting. Combell biedt hiervoor uitgebreide hostingpakketten en dan ook nog eens inclusief WooCommerce voordelen. Maar waarom is goede hosting zo belangrijk? Nou, stel je voor dat je winkelwagen midden in de Black Friday rush vastloopt. Serieus, dat wil je echt niet toch? Goede hosting zorgt ervoor dat je webshop altijd snel en betrouwbaar is, zelfs tijdens piekuren. En dat is waar klanten naar op zoek zijn. Ook als ze midden in de nacht willen shoppen omdat ze niet kunnen slapen bijvoorbeeld.
Combell biedt Managed WooCommerce hosting, wat betekent dat ze alle technische zaken voor hun rekening nemen. Dit betekent o.a. het uitvoeren van automatische updates, beveiligingspatches en zelfs een handige AI-assistent om je te helpen bij het bouwen van je webshop. Daarnaast krijg je bij Combell ook toegang tot een testomgeving waar je nieuwe functies en plugins kunt uitproberen zonder dat dit invloed heeft op je live winkel. Dit geeft je de vrijheid om te experimenteren en te innoveren zonder risico’s.
Ontwerp en personaliseer je winkel: probeer op te vallen
WooCommerce biedt duizenden thema’s en extensies waarmee je jouw winkel helemaal naar jouw smaak kunt inrichten. Kies je voor een minimalistisch design of juist iets kleurrijks en speels? Bij het kiezen van een thema is het ieder geval altijd belangrijk om te letten op responsiviteit. Steeds meer mensen winkelen via hun smartphone, dus zorg ervoor dat jouw webshop er op elk apparaat goed uitziet en goed functioneert. De meeste thema’s bieden ook uitgebreide aanpassingsmogelijkheden zonder dat er codering aan te pas komt. Je kunt kleuren, lettertypes en lay-outs aanpassen zodat ze perfect aansluiten bij jouw wensen en merkidentiteit. En als je ergens vastloopt? Dan zijn er altijd tutorials en forums waar je hulp kunt vinden. Sowieso is het leuk om te lezen hoe anderen het aanpakken!
Producten toevoegen: denk aan goede productfotografie
WooCommerce maakt het toevoegen van producten aan jouw winkel eenvoudig, door het aanbieden van een gebruiksvriendelijke interface waarin je productbeschrijvingen, prijzen, afbeeldingen en varianten kunt invoeren. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw producten eruit springen tussen al die andere webshops? Ten eerste is goede productfotografie onwijs belangrijk. Klanten kunnen jouw producten niet fysiek aanraken of bekijken, dus heldere en aantrekkelijke foto’s moeten ervoor zorgen dat ze een aankoop gaan doen. Zorg verder ook voor gedetailleerde productomschrijvingen. Beschrijf niet alleen de kenmerken van het product, maar vertel ook hoe het hun leven kan verbeteren of problemen kan oplossen.
Verder is het beheren van voorraad ook eenvoudig met een WooCommerce webshop. Je krijgt namelijk meldingen wanneer producten bijna uitverkocht zijn en je kunt eenvoudig weer nieuwe voorraad toevoegen. Verder kun je met één klik promotiecodes aanmaken als er speciale aanbiedingen zijn.
Optimaliseer je winkel: dus ook voor mobiel
Als je webshop eenmaal draait, wil je natuurlijk dat deze zo succesvol mogelijk wordt. Optimalisatie speelt hierbij een grote rol. Een goed beginpunt is zoekmachineoptimalisatie (SEO). WooCommerce biedt diverse tools om jouw producten beter vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google. Maar SEO gaat verder dan alleen zoekwoorden; denk ook aan laadsnelheid en mobiele vriendelijkheid. Gebruik verder ook zeker social media om jouw producten te promoten en bouw een e-maillijst op voor direct contact met klanten. Vergeet ook zeker niet om klantbeoordelingen te verzamelen; positieve recensies kunnen nieuwe klanten over de streep trekken. Ten slotte is je klanten tevreden houden echt de sleutel tot succes. Zorg voor uitstekende klantenservice en wees transparant over levertijden en retourbeleid.