Technologische hulpmiddelen voor thuiswerken

woman browsing on the internet

Sinds er zich een aantal jaar geleden een pandemie voordeed, is het thuiswerken in Nederland ontzettend populair geworden. Waar het eerste een ‘moetje’ was, is het nu bijna een voorwaarde die door de werknemer wordt gesteld bij het sollicitatiegesprek. Gewoon, omdat sommige mensen thuis productiever zijn of het handig kunnen combineren met ‘de kinderen’.

Als werkgever biedt je daarom je werknemer wellicht graag de mogelijkheid om thuis te werken. Echter is het daarbij wel zo handig dat de faciliteiten goed zijn geregeld, zodat je werknemer daadwerkelijk zo productief is als hij of zij op kantoor kan zijn. In deze blog richten we ons met name op het technische gedeelte van dit onderwerp. Want, weet je eigenlijk wel welke technologische hulpmiddelen voor thuiswerken allemaal bestaan?

De basis

Aan een bij elkaar geraapt zooitje heeft niemand iets, dus laten we eens beginnen bij de basis. Deze bestaat uit de letterlijke items welke een werknemer nodig heeft om te werken. Weet dat je als werkgever verplicht bent om een veilige en goede werkplek voor de werknemer te creëren. Je dient eveneens je werknemer in te lichten over de manier waarop hij/ zij op zo’n veilige, gezonde, comfortabele en functionele kan creëren.

Veelgebruikte voorwerpen

Afgezien van een fijn bureau en een goede stoel, dien je als werkgever dus de middelen te geven om daadwerkelijk te kunnen werken. Waarschijnlijk, of eigenlijk bij iedere werkgever, bestaat dit uit:

  • Een laptop/ computer/ tablet (hierop kan het daadwerkelijke werk worden uitgevoerd en kan je als werkgever altijd in contact staan met de werknemer).
  • De accessoires die bij het bovenstaande horen, zoals een muis(mat), toetsenbord en een extra beeldscherm.

Van de werknemer mag je verwachten dat hij of zij werkt met goed werkend internet. Gelukkig hoeft de werknemer daar alleen maar een alleen internet thuis abonnement voor af te sluiten. De standaardopties daarbij zijn al goed genoeg om de meeste mensen vooruit te kunnen helpen. Mocht de werknemer zelf veel streamen of andere dingen doen op het internet, dan kan hij of zij zelf overwegen om een abonnement met een hogere up- en download snelheid te nemen.

Vergeet de communicatiesoftware niet!

Goed, nu de basis achter de rug ligt, kan je als werkgever overwegen om te investeren in bepaalde communicatiesoftware. Deze software zorgt ervoor dat je gemakkelijk met een heel team kan videobellen, terwijl je tegelijkertijd met dezelfde mensen documenten deelt. Een app waarbij er altijd iemand beschikbaar is voor vragen van de werknemer, is hoe dan ook een handige communicatie tool. In elk geval stellen de tools de werknemer in staat om gemakkelijk te communiceren met collega’s, teamvergaderingen te houden en zelfs face-to-face interactie te simuleren. Dit is essentieel is voor het behouden van een gevoel van verbondenheid en samenwerking, zelfs op afstand.

Een algemene agenda

Wil je zicht houden op het organiseren en plannen van werkzaamheden? Ja? Dat snappen we maar al te goed. Maar ja, alles opschrijven op een whiteboard dat midden in een kantoor hangt, heeft geen zin voor de werknemers die thuis zitten. In zo’n geval is een digitale agenda dan van onschatbare waarde. Je kan daarin afspraken plannen, waar iedereen een melding van binnenkrijgt. Er zal geen afspraak meer worden gemist en de engagement met klanten zal op pijl worden gehouden.

Al met al kunnen we concluderen dat er genoeg technologische hulpmiddelen zijn om het thuiswerken te stimuleren én zo optimaal mogelijk te maken. Heb jij al een budget vrijgemaakt om deze tips te implementeren?

Vorige Blog

Dit zijn de systemen achter een online casino

Volgende Blog

Wat is de beste vloer voor je keuken?

Ook interessant