Treinen hebben altijd een cruciale rol gespeeld in het wereldwijde transportsysteem. Met de voortdurende technologische vooruitgang is de race om de snelste treinen ter wereld te ontwikkelen intenser dan ooit. Niet alleen om een record op naam te zetten, maar ook om de treinen aantrekkelijker te maken voor hun gebruikers.
In deze blog zullen we het hebben over enkele van de meest indrukwekkende en snelste treinen die momenteel op de rails rijden. We ontdekken daarnaast ook het een en ander over de wereld van het treinen in Nederland. Until the end of time blijven we toch wel een volk wat graag klaagt en we willen in het geval van treinen graag dat je het positief inziet.
Een top 3 van de snelste treinen
Snelheid is altijd een belangrijk aspect geweest van de treinindustrie. Vanaf de vroege stoomtreinen tot de huidige hogesnelheidstreinen, heeft de mensheid gestreefd naar snellere en efficiëntere manieren om mensen en goederen te vervoeren. We zetten de top drie in snelste treinen graag even voor je op een rijtje.
#1 Shanghai Maglev, China
Topspeed: 460 km/h
Snelste snelheid ooit gemeten: 501 km/h
Met een gemiddelde van 251 kilometer per uur zoef je vanaf Lonyang Road Station in Shanghai naar Shanghai Pudong Internation Airport. Wat zo uniek is aan deze trein, is het dat de eerste commerciële trein is welke werkt middels magnetische levitatie. Dat betekent dat de trein boven de rails zweeft met behulp van magnetische krachten in plaats van deze op wielen rijdt. Niet zo gek trouwens dat de trein Maglev is genoemd, wat verwijst naar die magnetic (mag) levitation (lev). Maar goed, die wijze van aandrijving zorgt ervoor dat de trein met ongelooflijke snelheden voortbewegen.
#2 CR Harmony, China
Topspeed: 350km/h
Snelste snelheid ooit gemeten: 483 km/h (het CRH380D model)
In principe is de CR Harmony (ofwel de China Railway Hexie) een overkoepelende term voor de CRH EMU hogesnelheidstreinen. In principe is de Harmony evensnee als de CR Fuxing treinen (van hetzelfde merk, ander model), maar de absolute topsnelheid ligt nog wat hoger. Dat is de reden waarom we deze op de tweede plek zetten en straks de Fuxing niet op de derde plek neerzetten.
Anyway, met deze treinen reis je onder andere van Shanghai naar Hangzhou of van Shanghai Nanjing. In China dus. Dan denk jij misschien ‘Hè, kunnen Chinezen dan zo goed treinen bouwen?’. Nou, het antwoord op die vraag ligt wat gecompliceerder dan je denkt. Dat komt omdat er ook wel wordt gespeculeerd dat een bepaald model is gebaseerd op een Japanse, licentieloze technologie.
#3 TGV, Frankrijk
Topspeed: 320km/h
Snelste snelheid ooit gemeten: 574,8 km/h
Nu wordt het een beetje ingewikkeld, want eigenlijk is de TGV (Train à Grande Vitesse) uit Frankrijk de allersnelste ooit. De gemodificeerde TGV POS behaalde namelijk het absolute wereldrecord van 574,8 km/h. Echter vervoeren ze op deze snelheid geen personen en is deze max alleen maar in een test behaald.
Hoe dan ook breiden de TGV treinen zich binnen en buiten Europa steeds meer uit. Zo zie je de trein van Frankrijk naar Italië, Spanje, Duitsland, Luxemburg en België rijden. Andere soorten ken je misschien zelf ook wel, want zoiets als de Thalys (Eurostar), die je in Nederland naar Parijs brengt, is ook van deze technologie. Gaaf eigenlijk, hè?
Snelle treinen in Nederland
Over het algemeen bestaat er in Nederland eigen geen hogesnelheidstreinen die tussen bepaalde steden in Nederland rijden. We bedoelen daarmee: je hebt geen trein die je van Groningen naar Amsterdam vervoert binnen een uur, om maar een voorbeeld te noemen. Toch is het qua openbaar vervoer relatief goed geregeld in ons land. Er werd namelijk weleens gezegd dat ons sportnet tot de top van de wereld behoort. En toch, toch zijn heel veel mensen. Dat heeft een aantal redenen:
- Tarieven
De hoge tarieven zijn stiekem wel de voornaamste bron van frustratie, vooral voor frequente reizigers. Het is voor hen bijna goedkoper om met de auto te gaan. Ga je bijvoorbeeld met zijn tweeën van Zwolle naar Eindhoven, dan ben je in totaal meer dan 120 euro kwijt. Benzine is duur en de afschrijving van je auto is ook niet gratis, maar dat ritje doen we tien keer liever met de auto. - Vertragingen, storingen en overvolle treinen
Vooral tijdens spitsuren kunnen treinen en overvol raken, waardoor reizen oncomfortabel wordt. Als er dan ook nog een trein uitvalt of vertraagd is, is het nog veel drukker en is het gewoon bijna geen porem meer om met de trein te reizen. Vooral als de optie van een auto er ligt, snappen we goed dat je daar voor kiest. - Gebrek aan hygiëne
Op een bloedhete zomerdag als een sardientje in de trein zitten? No thank you. Als het dan nou nog een brandschone trein was geweest, dan voorzagen we wat minder problemen, maar helaas is dat niet altijd het geval. - Onbereikbaar
Sommige plekken zijn met de trein en de rest van het ov nagenoeg onbereikbaar. No way, dat je na het reizen met de trein, bus en tram nog eens dertig minuten gaat lopen…
Tja, hoe mooi het spoornet dan wel niet mag zijn, als plekken onbereikbaar zijn, je er lang over doet en niet comfortabel kan reizen, dan is het inderdaad niet zo aantrekkelijk.
Waarom je wel met de trein zou moeten reizen
Maar, heb je weleens overwogen om het toch wel te doen? Ondanks de nadelen, biedt het wel degelijk een aantal voordelen. Zo verplaats je je in een drukke stad veel sneller met de trein/ het ov én betaal je bijvoorbeeld geen kosten voor parkeren. Daarnaast is de trein een milieuvriendelijke optie, omdat je met je rit geen CO2 uitstoot. En wat dacht je ervan dat je tijdens het reizen gewoon productief kan zijn. Je hoeft immers niet op de weg te letten. Met andere woorden, er zijn genoeg redenen waarom je wél met de trein zou moeten reizen.
Conclusie
Dus, in deze blog hebben we ontdekt wat een aantal van de snelste treinen ter wereld zijn. Helaas hebben we deze niet in Nederland, al hoewel we wel een land zouden moeten zijn met een van de beste spoornetten ter wereld. Waarom Nederlands toch zo’n hekel hebben aan het ov en waarom ze eigenlijk wel met de trein zouden moeten reizen, hebben we ook besproken. Poeh, wat een informatie, nietwaar!?