//

Budbee retour: een precieze toelichting

3 mins read

De pakketjes vliegen je tegenwoordig om de oren. Toen het ‘bestellen en bezorgen’ van producten in werking werd gesteld, werden gewone, fysieke winkels steeds minder populair. Het ging op een gegeven moment zo veel slechter, dat er een grote winkelleegstand om de hoek kwam kijken.

Dat probleem, is er nu nog steeds, maar aan de kant van het bezorgen ontstaan er ook steeds meer problemen. Mensen zijn vaak niet thuis, retourpunten zijn ver weg of pakketjes raken zoek. Gelukkig zijn er bedrijven die daar steeds meer op inzetten. Op het oplossen van het probleem, bedoelen we dan. Een voorbeeld van zo’n bedrijf is Budbee, waar we het in dit artikel over zullen hebben.

Budbee uitgelegd

Budbee is een Zweeds logistiek bedrijf dat gespecialiseerd is in het leveren van pakketen en e-commerceoplossingen. Het bedrijf werd opgericht in 2016 en heeft sindsdien al een grote naam gemaakt in de bezorgindustrie.

Een van de opvallende kenmerken van Budbee is de nadruk op de consument. Ze willen dat zij bevoordeeld worden in het proces van online winkelen. Gelukkig voor is Budbee zo erg gegroeid, dat het zicht heeft kunnen verspreiden. Vandaag de dag zitten ze in Finland, Denemarken, Nederland en dus België.

Wat doet Budbee?

Oké, het is dus een soort vervoersbedrijf, maar wat maakt ze zo uniek? We zetten het voor je op een rijtje

  • Budbee werkt met thuisleveringen en pakketautomaten. Het systeem hierachter wordt in een zin wel aangestuurd door mensen, maar is minprincipe zelfklevend. Op die manier wordt er dus op een zo efficiënt mogelijke manier bezorgd.
  • Er wordt gestreefd naar een zo duurzaam mogelijke levering. De pakketen gaan dan ook op de fiets, met een elektrisch voertuig of een voertuig op biobrandstof (o.a. hernieuwbare diesel).
  • Duizenden e-commerce bedrijven hebben zich al aangesloten bij Budbee. Zelfs een groot bedrijf als de H&M of ASOS werkt hier aan mee. Je kan dus veel vaker dan je denkt met dit vervoersbedrijf werken.

Retour via Budbee

Mocht je je dus afvragen of je je retourtje ook via Budbee kan laten plaatsvinden, dan vertellen wij je, als het antwoord daarop ‘ja’ is, graag hoe je dat doet.

Het enige dat je moet doen, is het volgen van de volgende stappen. Lees:

  1. Allereerst zal je je retour moeten aanmelden. Hiermee laat je weten dat er een retour aankomt en laat je weten of…
  2. … het retour bij je huis moeten worden opgehaald óf dat je het zelf naar een Budbee Box-locatie brengt. Voorafgaand aan het laten ophalen of wegbrengen, moet je natuurlijk de artikelen op een zorgvuldige manier verpakken. Als je retour kapot aankomt, kan het bedrijf waardevermindering op je artikelen doorvoeren.

Wanneer je kiest voor een Budbee Box, dan heb je vanaf het moment van aanmelden twee uur om het pakket weg te brengen. De pincode die je daarvoor krijgt, is dus ook maar zo kort geldig. Dit is om te voorkomen dat de bezorgers/ vervoerders voor een lege box komen te staan en er onnodig heenrijden.

In het geval van de ophaal-service, reserveer je een ophaaltijd. Je hoeft hier niet per se thuis voor te zijn, want je kan ook aangeven dat je het rondom je huis neerlegt. Budbee is er overigens niet voor verantwoordelijk als dat dan ‘verkeerd’ gaat.

Veelgestelde vragen

Nu zullen we nog even een aantal veelgestelde vragen beantwoorden, zodat je met een volle zekerheid op weg kan gaan om je pakket te retourneren. Kijk maar even:

Mag ik zelf een Budbee Box uitkiezen?

Ja, bij het ‘aanmelden’ van je retour, krijg je een lijst te zien van Budbee boxen bij jou in de buurt. Wij zouden kiezen voor de dichtstbijzijnde, maar als je om een reden op een andere plek moet zijn of al bent, kan je daar ook voor kiezen.

Ik heb het niet gered om op tijd bij de Budbee Box te komen. En nu?

Geen probleem, via de app of je account kan je gemakkelijk een nieuwe trackingscode aanvragen. Onverwachte zaken die er tussendoor zijn gekomen, kunnen nu eenmaal gebeuren.

Budbee staat niet tussen de opties bij de website waar ik heb besteld. Kan ik nog bij jullie retourneren?

In principe is het alleen mogelijk om een pakket te retourneren via Budbee, wanneer dit tussen de opties van de webshop staat. Maar gezien Budbee aan het groeien is, is de kans groot dat de plek waar jij hebt besteld, wel degelijk deze optie aanbiedt.

Budbee wordt Instabee

Een jaar geleden, in oktober 2022, werd het nieuws de wereld in geholpen dat Budbee zal veranderen naar Instabee. Dit heeft alles te maken met een fusie met het bedrijf Instabox. De reden hiervoor is dat ze op deze manier hun bedrijf nóg meer zouden kunnen uitbreiden.

We vinden dit een opvallende notie, omdat twee maanden later de Nederlandse Instabox (Red je Pakketje) te maken kreeg met een faillissement. Anyway, Instabox zou het in Scandinavië juist wel heel goed doen. Budbee lijkt de fusie nog steeds als iets positiefs te zien. Waarom je dan nog voornamelijk Budbee ziet, heeft met name te maken met het feit dat Budbee voornamelijk nog onder haar eigen naam opereert. De talloze Budbee busjes, zullen anytime soon nog niet van het straatbeeld verdwijnen. Bovendien is dat ook erg duur en misschien wel niet echt nodig.

Conclusie

Budbee is een vervoersbedrijf van de toekomst. Eentje die met je meedenkt. Want, wat we niet hebben besproken in dit artikel, maar wel het geval is, is dat Budbee ook een bezorgservice hebben. Ze zijn er op ingesteld om de consument te pleasen, dus leveren ze ook ’s avonds. Maar ook is de retour dus fantastisch voor je geregeld en hoef je niet eens meer de deur uit, om je zoveelste pakketje kleding te retourneren. Ach, doe met de informatie wat je wil, maar wij weten wel met wie we voortaan gaan retourneren!

Previous Story

‘Kan het dametje met de centimeter meten’ en meer handige ezelsbruggetjes

Next Story

Verlengsnoer Action, Lidl & meer Budget Keuzes

Latest from Blog